Content strategie

Weet je waarom het bij zoveel bedrijven fout gaat met hun content? Wij wel. Het ligt aan het ontbreken van een content strategie. Vaak wordt er vol enthousiasme begonnen, bijvoorbeeld met bloggen, maar stokt de productie na enkele weken of maanden. Resultaat blijft uit, dus is het verspilde moeite. Met een gedegen content strategie zorg je ervoor dat je niet stilvalt. Net zo belangrijk: alle content die je produceert, maak je volgens een plan en met een bepaalde gedachte. Een goede content strategie geeft je houvast en zorgt voor maximale prestaties.

Content strategie van Content Market King

Om met content te scoren, moet je jouw doelgroep in het hart raken. Daarom publiceer je geen losse flodders of probeersels, maar content met een gedachte, die past binnen een strategie. Alles wat je publiceert, voldoet aan vooraf gedefinieerde eisen. Lijkt dit moeilijk? Dat is het juist niet. Je zult veel beter in staat zijn om te bepalen wat je wel en niet moet doen en hoe je jouw content produceert.

Wat is het doel van je content strategie?

Elke strategie begint met het beantwoorden van een aantal vragen. “Wat is je doel” is de belangrijkste vraag. Wat wil je bereiken met je content? Dus met andere woorden” wat is het doel van je content strategie? Je kunt meerdere doelen formuleren, afhankelijk van de content die je maakt. Zo kan het zijn dat je met je landingspagina’s conversies wilt genereren (bezoekers aan wil sporen om een waardevolle actie te ondernemen), maar dat je met je blogs wilt informeren, inspireren of je bereik wilt vergroten. Content Market King helpt je bij het formuleren van je doelstellingen. Dit is een cruciale eerste stap, want zo bepaal je de insteek van elk stuk content dat je gaat maken. Andere vragen waar je een antwoord op formuleert, zijn onder andere:

  • Wie is mijn doelgroep? (Ook dit kan per soort content verschillend zijn)
  • Wat is mijn tone of voice?
  • Hoe ziet mijn huisstijl eruit?

Wanneer je deze vragen beantwoord hebt, zul je altijd in staat zijn om op consistente en herkenbare wijze content te produceren.

De contentagenda

Voordat je start met het produceren van content, zorg je voor een zo uitgebreid mogelijke contentagenda. Dit is de belangrijkste stap om stilvallen in de toekomst te voorkomen. In een contentagenda zet je zo veel mogelijk onderwerpen. Wij helpen je deze onderwerpen te bepalen met behulp van een mindmap. Wij gaan hierbij uit van de kernonderwerpen van je organisatie. Deze worden gedefinieerd en vervolgens worden hier subonderwerpen aan gekoppeld. Ben je een reisbureau, dan zijn je hoofdonderwerpen bijvoorbeeld: individuele reizen, groepsreizen, vliegvakanties en zonvakanties. Onder elke hoofdcategorie vallen bijvoorbeeld weer bestemmingen en daaronder weer activiteiten en tips.

Werk je de contentagenda volledig uit, dan zul je zien dat je al snel op tientallen, zo niet honderden onderwerpen komt. De onderwerpen werken wij samen uit tot concrete pagina’s of blogs en voegen wij toe aan de contentkalender. Afhankelijk van de frequentie waarmee je produceert en publiceert, kun je zo voor enkele maanden to zelfs wel een jaar aan content bedenken en vooruit plannen.

Het voordeel van een goede content planning

Het voordeel van een goede content planning is dat jij jezelf houvast verschaft. Omdat je al voor weken, maanden of misschien zelfs een jaar vooruit weet wat je gaat produceren, zul je nooit het risico lopen dat je geen inspiratie hebt en dat je content productie daardoor stil komt te liggen. Het zal de kwaliteit van je teksten ten goede komen en biedt je voldoende gelegenheid om van tevoren goed na te denken over de concrete invulling. Een bijkomend voordeel is dat er met een goede content strategie en content planning alle ruimte is voor spontaniteit. Het fundament van je contentmarketing staat, dus daar omheen en tussendoor kun je inspelen op actualiteiten of ideeën die spontaan opkomen. Ook in die gevallen weet je precies al op voorhand hoe je de content gaat aanpakken.

Content strategie en zoekmachine optimalisatie

Een andere reden waarom een gedegen content strategie zo belangrijk is, is omdat dit je de mogelijkheid biedt om zoekmachine optimalisatie maximaal te benutten. Je weet van tevoren over welke onderwerpen je gaat schrijven; dit stelt je in de gelegenheid om tijdig met onder andere behulp van een zoektermenanalyse onderzoek te doen naar waar kansen liggen en hoe je de seo van de content het beste aanpakt. Ook hiermee helpen wij je, uiteraard.

Neem contact op met ContentmarketKing

Heb je een vraag of wil je geheel gratis en vrijblijvend een offerte op maat ontvangen? Neem contact met ons op.

Contact

Content Market King
onderdeel van OMP Internetmarketing
Leo Gestelstraat 53
1328 DB Almere

Onze partners

Online marketing: OMP Internetmarketing

Linkbuilding: Backlinkmakelaar.nl